Op vrijdag avond 9januari wouden we met de camper weg.. aangezien de auto met de vrieskou niet wou starten. Of alweer problemen had… pffff heel irritant. De camper starte na de 2e keer.. maar wou niet wegrijden en opeens was alle druk weg van de koppeling.. shit!!! Heb dat al eerder meegemaakt maar dan stond ik meestal bij een stoplicht stil en wilde ie niet in de versnelling.. en na poosje pedaal van de koppeling ingetrapt te hebben deed ie het vaak wel weer. Na wel wat irritaties van de mensen die achter me stonden.. Maar nu weten we dus het probleem achter al die probleempjes.. Iemand mailde mij eens: Koppelingscilinder is goed of lek. Als hij lek is heb je drek bij de cilinder (priegel ook aan het afdekrubbertje) en is je rempotje niet op pijl. Ik verdenk je koppeling of de bediening hiervan. Als de bak stuk is springt hij uit versnellingen en gaat hij gieren.. Nou dat laatste was dus niet zo.. we hadden toen dr tijd het potje voorin onder dashboard bij gevuld..en daarna deed de koppeling het weer, maar achteraf was dat dus niet het probleem maar gewoon de koppeling cilinder zelf. De volgende dag nog eens kijken en is mijn partner onder de camper gekropen..(past net) Door middel van het handboek dat we gelijk hebben aangeschaft vrijwel gelijk na aankoop van de camper..
Het boek heet: VW air-cooled Tranporter 1979-1982 alle modellen, 1584 cc – 1970 cc. Owners Workshop Manual van "Haynes" aangezien mijn parnter niet goed Duits kan lezen en over de Techniek gaat heb ik dus de Engelse versie in huis gehaald.. Superhandig dus zo'n boek…zit er nog een vertaalgidsje ij van Engels naar Nederlands. met veel zwart wit plaatjes zodat je precies kan opzoeken waar het probleem zit aan de camper..
Door middel van het boek wisten we dus wat het was; de koppeling hulp cilinder.
De koppeling hulp cilinder was dus onder de bus uit.. Er zat een scheurtje in het rubber, en was erg verroest. En van binnen had ie al veel slijtage sporen. Had al aantal tips gekregen.. en daarin vertelden mensen me dat je beter een nieuwe kan aanschaffen dan m te gaan repareren, voor zo'n klein prijsje kan je jaren weer rijden zonder problemen. Heb mensen die zo'n cilinder verkochten gemaild over hoe en wat en die gaven me uitgebreid informatie.. Dat helpt je op dat moment enorm! Ook op hyves heb ik anderen T3 bestuurders en bloggers om hulp gevraagd. En zo kom je een heel eind. Bedankt nogmaals! Via internet heb ik naar de koppeling hulp cilinder gezocht en op verschillende site's boden ze 'm te koop aan.
Maar daar zat nog wel een groot prijsverschil tussen.. (De prijzen in 2009 zijn inclusief verzendkosten)
Goedkoopste bij t3bus.nl € 60,25
bij zwerfcampers betaal je € 72,75
en bij paruzzi betaal je € 77,50
Zo zie je maar, je kan beter wat meer tijd er voor uitrekken om via internet een hulp koppelings cilinder te vinden dan gelijk denken bij de eerste ik bestel hem.. Kan toch zo € 17,25 schelen. En rijden doet ie nu prima.. koppelt en remt uitstekend. Want voor dat je er mee gaat rijden moet je hem eerst nog goed ontluchten. En dat heeft mijn partner erg goed gedaan. Want hij rijd weer perfect! Dus daar hebben we aankomende jaren geen last meer van.. gelukkig!